Cybercrisis training
Hacked! Oefen samen tijdens een Cybercrisis training
In de wereld van vandaag is technologie overal om ons heen. Met al die digitalisering wordt het risico op cyberaanvallen ook steeds groter. Het is belangrijk om te realiseren dat we niet elke cyberaanval kunnen voorkomen. Maar weet jij eigenlijk wat te doen als het toch gebeurt?
Dat is waar de Cybercrisis training om de hoek komt kijken. Tijdens de 3 uur durende interactieve Cybercrisis training leer je, samen met experts en andere ondernemers, hoe te handelen bij een cybercrisis.
De voordelen voor jou:
- Realistische oefenscenario’s geleid door top professionals uit het cyber vak;
- Delen van ervaringen gedurende de oefening met de andere deelnemers;
- Concrete pragmatische handvatten en inzichten om mee te nemen naar jouw eigen organisatie.
Wacht niet tot het te laat is! Als je je goed voorbereidt, kun je de schade van een cyberaanval flink verminderen.
Zo heeft Lambert Hofstra (KPN) de Cybercrisis training ervaren!
“Ik werk bij KPN als security consultant en ik help klanten bij het verbeteren van de cyberweerbaarheid. Naast je basis hygiëne om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van cybercrime, is het enorm belangrijk om te weten wat je moet doen als je onverhoopt toch slachtoffer wordt. Per slot van rekening is de vraag niet óf je gehacked wordt, maar wanneer! En dan moet je al weten wat je moet doen: je gaat ook geen brandslangen bestellen als je pand in brand staat! Voorbereid zijn op een cyberaanval is belangrijk voor alle bedrijven, of je nu weinig of veel security geïmplementeerd hebt, het weten wat je moet doen bij een cyberaanval kan enorme schade beperken of zelfs voorkomen.
Door de toegenomen aandacht voor beveiliging worden rechtstreekse aanvallen steeds complexer en we zien dan ook dat dit steeds vaker via een toeleverancier gebeurt die minder beveiligd is. Of juist dat je een (groot) deel van je IT hebt uitbesteedt aan een leverancier, zonder dat je weet hoe die zichzelf heeft beveiligd. En dus zonder dat je weet wat er wel of niet kan uitvallen. Kortom: inzicht in je ketenpartners is gewoon heel belangrijk!
Toen ik de aankondiging zag van de CCRC boostsessie was ik nieuwsgierig omdat het gericht is op het oefenen met een cybercrisis vanuit een ketenafhankelijkheid. Tijdens de boostsessie heeft CCRC een realistisch scenario gesimuleerd waarbij de deelnemers in groepen aan de slag zijn gegaan in het oplossen van de crisis. Het aardige is ook dat er tijdens de oefening eigenlijk niet over techniek maar over business impact gesproken werd, waardoor het ook voor bestuurders goed toegankelijk is. Erg waardevol (en leuk) om met verschillende ondernemers de crisis proberen op te lossen.
Voor mijzelf was het waardevol omdat het bevestigde welke enorme invloed een toeleverancier kan hebben op een bedrijf en de primaire processen binnen het bedrijf. Vaak hebben organisaties dat vooraf onvoldoende door, pas als het fout gaat. Het was een enorme eye-opener voor veel andere deelnemers en een veilige manier van bewustwording (want leren van een incident zonder dat je bedrijf echt in crisis zit). Het is goed dat CCRC dit simuleert omdat door het bewustzijn van je risico’s je ook maatregelen kan treffen.
Het is een relatief kleine investering voor de kennis die je ophaalt tijdens de sessie. Een aanrader voor elke ondernemer.”
Zo heeft Lambert Hofstra (KPN) de Cybercrisis training ervaren!
“Ik werk bij KPN als security consultant en ik help klanten bij het verbeteren van de cyberweerbaarheid. Naast je basis hygiëne om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van cybercrime, is het enorm belangrijk om te weten wat je moet doen als je onverhoopt toch slachtoffer wordt. Per slot van rekening is de vraag niet óf je gehacked wordt, maar wanneer! En dan moet je al weten wat je moet doen: je gaat ook geen brandslangen bestellen als je pand in brand staat! Voorbereid zijn op een cyberaanval is belangrijk voor alle bedrijven, of je nu weinig of veel security geïmplementeerd hebt, het weten wat je moet doen bij een cyberaanval kan enorme schade beperken of zelfs voorkomen.
Door de toegenomen aandacht voor beveiliging worden rechtstreekse aanvallen steeds complexer en we zien dan ook dat dit steeds vaker via een toeleverancier gebeurt die minder beveiligd is. Of juist dat je een (groot) deel van je IT hebt uitbesteedt aan een leverancier, zonder dat je weet hoe die zichzelf heeft beveiligd. En dus zonder dat je weet wat er wel of niet kan uitvallen. Kortom: inzicht in je ketenpartners is gewoon heel belangrijk!
Toen ik de aankondiging zag van de CCRC boostsessie was ik nieuwsgierig omdat het gericht is op het oefenen met een cybercrisis vanuit een ketenafhankelijkheid. Tijdens de boostsessie heeft CCRC een realistisch scenario gesimuleerd waarbij de deelnemers in groepen aan de slag zijn gegaan in het oplossen van de crisis. Het aardige is ook dat er tijdens de oefening eigenlijk niet over techniek maar over business impact gesproken werd, waardoor het ook voor bestuurders goed toegankelijk is. Erg waardevol (en leuk) om met verschillende ondernemers de crisis proberen op te lossen.
Voor mijzelf was het waardevol omdat het bevestigde welke enorme invloed een toeleverancier kan hebben op een bedrijf en de primaire processen binnen het bedrijf. Vaak hebben organisaties dat vooraf onvoldoende door, pas als het fout gaat. Het was een enorme eye-opener voor veel andere deelnemers en een veilige manier van bewustwording (want leren van een incident zonder dat je bedrijf echt in crisis zit). Het is goed dat CCRC dit simuleert omdat door het bewustzijn van je risico’s je ook maatregelen kan treffen.
Het is een relatief kleine investering voor de kennis die je ophaalt tijdens de sessie. Een aanrader voor elke ondernemer.”